Dat een sterk merk het halve werk is, bewees de workshop van ondernemersvereniging NOOVA. Karin Koemans van Voorzorgmarketing en Monique Spek van Projectbureau Anthe hadden hier de leiding. Ze introduceerden het onderwerp op informele manier waarbij ze veel vragen stelden over de regio. Daarna volgde theorie over het hoe en waarom van merken.
De aanwezigen kregen een aantal tips mee van de sprekers: “Zorg voor onderscheidend vermogen. Ga op zoek naar je eigen kracht en inspiratie. Dan kom je altijd iets tegen wat uniek is voor jou en dat je kunt ombouwen tot je ‘merk’. Doe aan merkmanagement: zorg voor consequent gebruik. Daarmee bouw je aan je klanttevredenheid. Zorg dat je je merk laadt. Geef het een betekenis dan weet je altijd wat je focus is, en welke route je moet kiezen. Zorg dat je medewerkers het ook weten en uitdragen, want medewerkers zijn medemerkers.”
Na het theoretische deel was het tijd voor de praktijk. In groepjes werd er nagedacht over een nieuw soort fruit en de onderscheidende punten ervan. Ieder groepje maakte een radiocommercial die later gepresenteerd werd. De aanwezigen deden enthousiast mee met verrassende resultaten. Er ontstonden onder meer kiba’s – kiwi gekruist met banaan – en Snappels – snack appels.